fredag 12 oktober 2012

Skärpa - från färgomrörare till kvalitetsverktyg

Inte helt sällan har de gått just från att vara färgblandare till att åter bli de kvalitetsverktyg de är skapta som. Vad i helvete snackar jag om. Jo STÄMJÄRN, finns förmodligen hos varje varelse som har en verktygslåda, definitivt hos hela vår äldre befolkning som någon gång snickrat något (torde innebära samtliga över 65) Jag skaffar mina via blocket (denna outsinliga källa avhandlar jag en annan gång) och loppisar. Billigaste fick jag på köpet vid köpet av en liter jordgubbar. Dyrast har kostat mig som en öl i kyrkan, från utlandet.
Uteslutande har de alla varit i behov av vård. Oftast får jag avlägsna tjocka lager med färg eller rost. Sen kan man få inleda med att återskapa det som ska vara en rakbladsvass egg med fil, japp fil. Sen kör jag med sandbryne och till slut diamantbryne. Och helt i andan så kommer brynet från en loppis (har jämnat till det på ett betonggolv) medan diamant brynet kommer från C Olsson och kostar strax över en hundring.
Är på jakt efter en äldre tormek 2000 våtslip för att gör det lite lättare för mig. Nån som har en som står och skräpar?

Jaja, nedan ser ni lite process resultat.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar