tisdag 2 oktober 2012

Akterspegelrenovering

Tidigare skrev jag om min ruttna akterspegel, stack iväg till Holms trävaror i Sala och köpte på mig träbitar av den dyrare klassen, dock inte i så pass stora dimensioner att jag kunde göra två akterspegelhalvor. Åter i Kalmar hade jag dock sånt flyt att A22 polarn var villig att byta bräder med mig. Jag fick mig två stora fina mahogny bitar så jag kunde göra hela akterspegeln i två stycken och han fick min planka från Holms. Det bra med vänner.
Första inpassning 

Arbete pågår under sommarkurs 

Spännbandet ser till att hon behåller formen

Fick kap i balkvägarna samt, samt plocka ca 4,5 cm av borden för att få frisk trä att skruva i


Det börjar arta sig

Nu sitter bägge bitarna på plats, tyvärr hade jag ingen bild på när akterspegeln sitter med skruv i stället för  med tvingar.
Det mesta arbete med akterspegeln blev gjort på årets träbåtsrenoveringskurs på Stensunds folkhögskola. har påbörjat pluggning av skruvhål. Det var en hel del inpassning av akterspegelbitarna, men det som var knepigast att passa in var ändå knäet på insidan som förmodligen innehåller samtliga vinklar som finns i denna båt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar