torsdag 22 augusti 2013

Knäckt och limmad!

Glad i hågen var jag efter att fått tag på prima ek och sedan med sågat upp den i bra dimensioner i Snickarboa. Räknade med att förbruka ca 3 spant per basning, men när jag hade knäckt 8 spant bitar på rad för samma djävla spant gav jag upp. Ok det var en ordentligt liten radie som spanten skulle böjas till, men att knäcka 8 stycken, då lessna jag. Sov på saken och försökte dagen efter, men knäckte direkt två till, därmed la jag ner ideen på att basa alla nya spant i Audrey. Det var bara att ta med sig ek till Snickarboa igen och såga upp lameller. Efter lite forskning på nätet hitta jag underlag för hur tjocka lamellerna bör vara, vilket är beroende på kurvans radie som man ska böja lamellen till. Så tunna lameller som 2,8 mm kan det bli om radien är riktigt liten. Jag valde att lägga mig kring 4 mm, vilket visade sig vara lagom.

Och äntligen fick jag till mina spant. När basning funkar så är det en snabb metod men det känns som att limmade spant är ger ett säkrare resultat, förhoppningsvis är limmade spant riktigt starka också.
Ska man malla upp spant eller andra form vid en renovering så kan jag varmt rekommendera skumplattor, som man använder under parkett golv för att få tysta golv, funkar kanon att malla med, formstabilt och super enkelt att forma men hjälp av en vass kniv.






Pysslar man med träbåtar så kan man ALDRIG få för många tvingar, tror jag använde 25 stycken när jag limma spantet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar