torsdag 1 augusti 2013

Byte av spant

Har under senaste tiden jobbat med att byta trasiga spant på Audrey. Började med detta inne i ruffen (trångt som satan). Spanten har primärt gått av närmast kölen, vilket jag tror beror på att vatten har blivit stående där och spanten helt enkelt har börjat röta och därmed blivit svaga. Har i princip inget brott längre upp på något av spanten inne i ruffen. Det ser värre ut i sittbrunn där fler aspant brutits på samma nivå. Våndandes en hel del innan jag startade med spantbytena, hur långt upp skulle jag ta spantet? Snyggast och med mest korrekt känsla hade ju varit att byta hela spantet, dock är spanten väldigt fräscha ovanför vattenlinjen och jag kommer inte åt den översta delen av spantet utan att ta bort däck och balkvägare, vilket därmed skulle bli så onödigt stora moment. Jag hämtade istället inspiration från Staffans fina renovering av Jarry. Metoden blev alltså att såga av spanten på lämpligt ställe, och sen laska på ett nytt spant som basats och formats för platsen. Det blev bladlaskar för hela slanten, och vid detta arbetet kan jag ju säga att Fein:en var helt perfekt. De första laskarna blev över två nithål, men efter att ha läst mer i Larssons stora bok så ökade jag laskarnas längd till att täcka tre nithål. Väl inpassat och format så limmade jag lasken med PU-lim och sen nita. Måste så klart skänka ett tack till mina nitapor, Carin, Farsan, Kristoffer och så klart min sambo H som höggravid (v 37) hjälpte mig med en handfull nitar innan det visade sig vara allt för tungt och högljutt. Hon är en riktigt hårding.
Har stött på en del problem i samband med nitningen, men det får fan bli ett eget inlägg, då detta börjar likna en rysk fängelseroman.
Bild 1 o 2: Ruffen innan spantbyte
Bild 3 o 4 Min fina bastrumma
Bild 5 o 6 formning och inpassning av basat spant







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar